Een leven lang leren ... Jeg!

donderdag 26 september 2013 door Arjan Uitentuis

Ik krijg er iedere keer de rillingen van. Een leven lang leren. Het beeld dat deze kreet bij mij oproept, is dat van een veroordeling tot een leven lang gevangenisstraf. Dat heeft vooral te maken met hoe ik school heb ervaren. Niet leuk.

De lagere school ging nog wel. Ik was speels en dat sloot goed aan bij de manier van lesgeven op dit niveau. Maar eenmaal op de middelbare school kregen mijn ouders te horen dat ik te speels was. Mijn mentor stelde mijn ouders gerust. Ik was klein voor mijn leeftijd, dus niet meer dan logisch dat mijn hersenen ook achterliepen in hun ontwikkeling.
Maar ik wilde niet achterlopen in mijn ontwikkeling! Net zo min als dat ik het leuk vond dat ik verreweg de kleinste was van mijn klas. Dus toen begon de ellende. Met name voor mij, maar ook voor mijn ouders en mijn docenten.

Want ik heb het echt geprobeerd. Ik heb echt geprobeerd serieus de lessen te volgen. Echt geprobeerd mijn huiswerk te maken. Helaas. Ik vond het allemaal verschrikkelijk. Hoe groot en stoer ik ook werd. Bovendien was ik zo’n leerling van wie de demotivatie ervan afdroop. Ja, inderdaad leuk, zo’n puber in de klas, of thuis op de bank.

Uitgerekend ik, dat irritante, gedemotiveerde ventje van toen, ben met een been in het (volwassen)onderwijs terecht gekomen. Met het andere been sta ik in het ondernemerschap. Ik zal je niet vermoeien met een uitweiding over hoe dit zo is gekomen. Feitelijk komt het erop neer dat ik de school nog niet vaarwel had gezegd en tot-nooit-meer-ziens, of ik ervoer hoe leuk en motiverend het eigenlijk is jezelf ontwikkelen. Leren door te doen, in combinatie met leren van inspirerende experts.

Onderneemkracht is zo’n organisatie waar ontwikkelen en uitvoeren als vanzelfsprekend hand in hand gaan. De meer dan vijftig zelfstandig professionals uit het bestand van Onderneemkracht vullen elkaar aan met het binnenhalen en uitvoeren van opdrachten, en met het inspireren van elkaar. Dankzij deze permanente educatie is en blijft het kennisniveau hoog.

Daar valt meer mee te doen, dacht ras-ondernemer en kartrekker van Onderneemkracht, Rob Henstra. Hij heeft mij benaderd de ontwikkelpoot van Onderneemkracht verder te – euh – ontwikkelen. Met als resultaat straks een aanbod van kortdurende trainingen, workshops en masterclasses. Allemaal gegeven door inspirerende experts. Allemaal gericht op mensen met een ondernemende houding. Mensen, die beseffen dat wat ze vandaag doen, ze morgen nog beter willen doen.

Arjan Uitentuis is sinds 2004 medevennoot van VOF ondernemers in het onderwijs. Een van de producten is BedrijfsCEker, een opleiding tot het certificaat ondernemerschap, dat VOF ondernemers in het onderwijs aanbiedt in samenwerking met Qredits Microfinanciering Nederland, de Kamer van Koophandel, en Onderneemkracht. 


Het kind bestaat uit honderd. 
Het kind heeft honderd talen, honderd handen, honderd gedachten,
honderd manieren van denken, van spelen, van praten.
Honderd, altijd honderd manieren van luisteren, van verwonderen, van liefhebben.
Honderd vreugdes in zingen en begrijpen.
Honderd werelden om honderd werelden te ontdekken, om uit te vinden.
Honderd werelden om te dromen.
Het kind heeft honderd talen (en nog honderd honderd meer)

Maar ze stelen er negenennegentig.
School en cultuur scheiden hoofd van lichaam.
Ze vertellen het kind:
Te denken zonder handen
Te doen zonder hoofd
Te luisteren en niet te spreken
Te begrijpen zonder vreugde
Alleen met Pasen en Kerstmis lief te hebben en zich te verwonderen.
Ze vertellen het kind de wereld te ontdekken die er al is

En van de honderd stelen ze er negenennegentig.
Ze vertellen het kind, dat werk en spel,
werkelijkheid en verbeelding,
hemel en aarde,
verstand en droom,
dingen zijn die niet samengaan.

En daarmee vertellen ze het kind dat de honderd niet bestaan.
Het kind zegt: echt wel. De honderd bestaan wel!

Gedicht van Loris Malaguzzi, oprichter van de Reggio-scholen

steekwoorden:
delen: Stuur door