Innovatie binnen ZZP netwerken

donderdag 4 juli 2013 door Rob Henstra

Zzp’ers opereren vaker in netwerken. Als de werkzaamheden van zzp’ers in zulke netwerken complementair zijn, kunnen grotere en complexere opdrachten worden uitgevoerd en innovaties tot stand komen. Uit recente metingen in het zzp-panel is gebleken dat ruim een kwart nieuwe producten en/of diensten en bijna de helft vernieuwingen in hun werkprocessen introduceert. Nieuw verkennend onderzoek laat zien dat innovatie voor de meesten vooral ‘bijvangst’ is: een leuke bijkomende opbrengst die samenwerken kan opleveren, maar niet het primaire doel.

Samenwerken levert zzp’ers veel voordelen op
Zzp’ers geven verschillende redenen om samen te werken: met collega’s in dezelfde business grotere opdrachten binnen te kunnen halen, als ‘back-up’ voor wie uitvalt of juist meer binnenkrijgt dan hij aankan, en met zzp’ers die over complementaire expertise beschikken complexere opdrachten binnenhalen. Daarnaast vinden zzp’ers dat het samenwerken ook andere voordelen opleveren zoals kunnen ‘sparren’ en ‘klankborden’ met anderen, kennis en informatie uitwisselen, leren van elkaar en inspiratie opdoen. Van de zzp’ers noemt slechts 2 à 3% spontaan vernieuwing/innoveren als een belangrijk argument voor samenwerking.

Bijdragen van zzp’ers aan innovatie meestal in opdracht
Eén op de drie zzp’ers uit het onderzoek geeft aan innovaties te hebben gerealiseerd, meestal in samenwerking met anderen. De innovaties hebben meestal betrekking op producten en diensten, maar in een enkel geval ook op nieuwe verdienmodellen. Het realiseren van innovaties is nauwelijks een drijfveer voor zzp’ers om aansluiting bij een netwerk te zoeken. Dat desondanks een op de drie zzp’ers aangeeft dat zij, meestal in samenwerking met anderen, wel innovaties hebben gerealiseerd is waarschijnlijk te verklaren vanuit het feit dat zzp’ers speciaal voor dit doel door hun opdrachtgevers worden ingehuurd.

Bestaande stimuleringsregelingen ook voor zzp’ers interessant
Welke stimulerende rol kan de overheid vervullen? Zzp’ers zijn gewone bedrijven, echter zonder werknemers. Zzp’ers kunnen dus ook gebruik maken van alle regelingen die voor bedrijven openstaan. Maar mogelijk hebben zzp’ers hier niet altijd zicht op. Er zou misschien meer gedaan kunnen worden om zzp’ers erop te wijzen dat voor bepaalde (innovatieve) activiteiten er regelingen zijn die ook voor hen openstaan, zoals de WBSO. Zzp-organisaties kunnen hierin een belangrijke rol op zich nemen. Zij vinden een deel van hun bestaansrecht in het informeren van de leden over overheidsregelingen waarvan zij gebruik kunnen maken en hoe zij dat op een slimme manier kunnen doen.

bron: kennissite MKB

  • Innovatie binnen ZZP netwerken
categorie: Nieuws
steekwoorden:
delen: Stuur door

Tweets